Szkoła Promująca Zdrowie
- Szkoła promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzeniu zdrowego środowiska.
Koncepcja promocji zdrowia
Promocja zdrowia jest rozwijaną na świecie od lat 80. XX w., strategią działań dla umocnienia zdrowia ludzi – jednostek i społeczności. W 1986 r. w Karcie Ottawskiej Promocji Zdrowia, promocję zdrowia zdefiniowano jako proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad własnym zdrowiem i jego poprawę przez podejmowanie wyborów i decyzji sprzyjających zdrowiu, kształtowanie potrzeb i kompetencji do rozwiązywania problemów zdrowotnych oraz zwiększanie potencjału zdrowia.
Całościowe podejście do promocji zdrowia w naszej szkole:
Zdrowie uwzględnione jest w koncepcji szkoły – nasza szkoła podejmuje działania dla umacniania zdrowia i dobrego samopoczucia uczniów i pracowników.
Środowisko społeczne szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników – dobre relacje, współpraca i pozytywny klimat społeczny to podstawa.
Środowisko fizyczne szkoły –teren szkoły i jej otoczenie, budynek, jego pomieszczenia i wyposażenie, mikroklimat, organizacja zajęć, posiłków, sprzęt do rekreacji i aktywności fizycznej – sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.
Szkoła rozwija umiejętności dbałości o zdrowie i kompetencje do działania uczniów i pracowników – realizuje działania z zakresu edukacji zdrowotnej adresowane do uczniów i pracowników, motywuje ich do podejmowania działań dla zdrowia.
Szkoła tworzy związki społeczne – współpracuje z rodzinami uczniów, licznymi organizacjami i instytucjami, poszukuje sojuszników i wsparcia.
Szkoła współpracuje z pracownikami medycznymi – pielęgniarką szkolną i innymi osobami sprawującymi opiekę zdrowotną nad uczniami i pracownikami.
Definicja szkoły promującej zdrowie
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
- • systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
- • wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Model szkoły promującej zdrowie
W modelu zostały uwzględnione trzy poziomy:
- Warunki dla tworzenia SzPZ.
- Główne obszary działań.
- Oczekiwane efekty.
Standardy szkoły promującej zdrowie
- Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
- Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
- Szkoła realizuje edukację zdrowotną uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych oraz dąży do poprawy jej skuteczności.
- Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Elementy potrzebne do tworzenia szkoły promującej zdrowie
- Poznanie i zrozumienie koncepcji szkoły promującej zdrowie.
- Uczestnictwo i zaangażowanie społeczności szkolnej.
- Działalność szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia i zespołu promocji zdrowia.
- Planowanie działań i ich ewaluacja.
- Dążenie do powiązania działań w zakresie promocji zdrowia z podstawowymi celami i zadaniami szkoły.
- Współpraca ze społecznością lokalną, innymi szkołami i przedszkolami.
Zespół do spraw promocji zdrowia:
- Izabela Korpas – koordynator, pedagog szkolny
- Dorota Turemka – koordynator , nauczyciel biologii i przyrody
- Anna Stajkowska – wicedyrektor
- Anna Błaszczyk – nauczyciel WF
- Anna Zuterek – wychowawca przedszkola
- Beata Lampa – pielęgniarka
- Mirosław Aleksandrowicz – przewodniczący Rady Rodziców
- Bartosz Wiaderek – przewodniczący Samorządu Uczniowskiego
Zadania szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia
- Upowszechnianie koncepcji SzPZ w społeczności szkolnej.
- Pozyskiwanie uczestnictwa członków społeczności szkolnej i sojuszników wśród rodziców i w społeczności lokalnej oraz motywowanie ich do wspólnych działań.
- Inicjowanie, organizacja i koordynowanie prac związanych z dokonywaniem diagnozy, planowaniem działań, ich realizacją i ewaluacją wyników.
- Współudział w kształceniu pracowników szkoły w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.
- Kierowanie pracą szkolnego zespołu promocji zdrowia.
- Prowadzenie dokumentacji działań szkoły w zakresie promocji zdrowia.
- Współdziałanie z koordynatorem wojewódzkiej sieci SzPZ.
- Rozwijanie własnych umiejętności osobistych i społecznych, w tym współdziałania z innymi ludźmi i kierowania wspólnie podjętymi działaniami.
Zadania i organizacja pracy szkolnego zespołu promocji zdrowia
1. Wspieranie działań szkolnego koordynatora i aktywny udział w:
- – przeprowadzaniu diagnozy, planowaniu działań, ich realizacji i ewaluacji wyników,
- – organizacji szkoleń w zakresie promocji zdrowia,
- – prowadzeniu dokumentacji działań w zakresie promocji zdrowia i pracy zespołu.
2. Zespołowe podejmowanie decyzji.
3. Ustalenie reguł pracy zespołu i zakresu zadań poszczególnych członków.
4. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych członków zespołu.
5. Organizacja spotkań zespołu:
- – cykliczność spotkań, z zapowiedzianym wcześniej tematem,
- – zaplanowanie spotkań podsumowujących różne etapy pracy,
- – spotkania otwarte – „każdy mile widziany”,
- – praca metodą warsztatową, z aktywnym zaangażowaniem wszystkich uczestników (praca w małych grupach, wspólne poszukiwanie rozwiązań).
- Źródło:
- SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
- Podręcznik dla szkół i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia
- Praca zbiorowa pod redakcją naukową
- Barbary Woynarowskiej i Magdaleny Woynarowskiej-Sołdan
- Ośrodek Rozwoju Edukacji
- Warszawa 2019
Certyfikaty:
→ Śląski Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie
→ Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie
Dokumentacja działań w zakresie promocji zdrowia:
→ RAPORT Z EWALUACJI WYNIKÓW DZIAŁAŃ SZKOŁY W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
→ HARMONOGRAM DZIAŁAŃ SZKOŁY W ROKU SZKOLNYM 2021 / 2022
→ RAPORT Z EWALUACJI WYNIKÓW DZIAŁAŃ SZKOŁY W ROKU SZKOLNYM 2020 / 2021
→ HARMONOGRAM DZIAŁAŃ SZKOŁY W ROKU SZKOLNYM 2020 / 2021
→ RAPORT Z EWALUACJI WYNIKÓW DZIAŁAŃ SZKOŁY W ROKU SZKOLNYM 2019 / 2020
→ HARMONOGRAM DZIAŁAŃ SZKOŁY W ROKU SZKOLNYM 2019 / 2020
Uroczysta Gala wręczenia Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca Zdrowie”
19 stycznia 2023 r. w Ministerstwie Edukacji i Nauki odbyła się Uroczysta Gala wręczenia Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca Zdrowie”. Certyfikat dla naszej szkoły odebrałam z rąk pani Marzeny Machałek -Sekretarza Stanu w MEiN
To olbrzymie wyróżnienie dla całej społeczności szkolnej, bowiem z województwa śląskiego było tylko 14 szkół i w tym nasza SP 27 im. Z.Łęskiego. Gratulacje dla Nauczycieli, szkolnego koordynatora- p. I.Korpas i wszystkich uczniów.
Dyrektor szkoły- Sylwia Szczygłowska
Kolejny sukces naszej szkoły!
Wizyta wojewódzkiego koordynatora Szkoły Promującej Zdrowie
Dnia 27 maja 2022r. naszą szkołę odwiedził wojewódzki koordynator Szkoły Promującej Zdrowie, Pan Tomasz Wojtasik z Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego „Metis” w Katowicach. Spotkanie związane było z naszym ubieganiem się o powtórny Krajowy Certyfikat SzPZ. Pierwsza część wizytacji w szkole dotyczyła kwestii formalnych – omówione zostały wyniki autewaluacji, mocne i słabe strony naszych działań, przedłożona została dokumentacja oraz zaprezentowana strona internetowa szkoły. Druga część – to zwiedzanie szkoły i spotkania z uczniami.
Serdecznie dziękujemy Panu Tomaszowi Wojtasikowi za przyjęcie zaproszenia i odwiedzenie naszej szkoły, a także za wszystkie cenne wskazówki dotyczące prowadzonej przez nas edukacji zdrowotnej.
Izabela Korpas, Dorota Turemka – szkolni koordynatorzy projektu
Mocne strony szkoły
Dla Nas, Szkoła Promująca Zdrowie to 11 lat. Udział w jej tworzeniu wymagał od nas czasu. To nie tylko czas pracy w tygodniu, ale również w dni wolne od pracy. W chwili obecnej tworzenie szkoły promującej zdrowie stało się czymś oczywistym, co szkole towarzyszy i jest kontynuowane. Promocja zdrowia stanowi integralną część systemu szkoły. Udział w projekcie SzPZ pokazał nam realne korzyści, a w szczególności to, co bezcenne, czyli trwałe relacje społeczne. Mamy możliwość uczestniczenia w profesjonalnych szkoleniach, konferencjach, uroczystościach, imprezach, a przez to poznawania ciekawych ludzi. Pracujemy z pasją, cieszymy się z sukcesów, nasza praca jest ciekawa, daje możliwości twórczego działania, rozwoju osobistego. Mamy wiedzę jak dbać o swoje zdrowie i świadomość, co jest dobre dla nas i naszych bliskich, ale przede wszystkim mamy przekonanie, że wychowujemy młodych ludzi mających świadomość zagrożeń czyhających na nich w codziennym życiu, którzy dzięki naszej pracy i udziałowi w działaniach SzPZ , dokonują dobrych wyborów i skutecznie unikają zagrożeń.
Działania, które nas wyróżniają:
→ Zmieniamy się dla Was
Na przestrzeni ostatnich trzech lat wnętrze szkoły zyskało nowy wygląd. Ścianę korytarza przy głównym wejściu zdobi przepiękny MURAL PATRIOTYCZNY, który przez lata będzie dodatkowym elementem wychowania patriotycznego dla kolejnych pokoleń.
Wszystkie sale lekcyjne, pokój nauczycielski, dolny i górny korytarz zostały odświeżone i pomalowane. Wielobarwność pomieszczeń została ujednolicona do kolorystyki stonowanej w celu zminimalizowania niewłaściwego oddziaływania koloru na psychikę uczniów, a w szczególności uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kilka sal zostało wyposażonych w nowe ławki i krzesła, w pozostałych zostały one odnowione. Zakupione zostały rolety, które...